Introdueix el nom de l'associació
Què és una associació?
Una associació és una agrupació de persones constituïdes per a realitzar una activitat col·lectiva d'una forma estable, organitzades democràticament, sense ànim de lucre i independents, almenys formalment, de l'Estat, dels partits polítics i de les empreses.
CARACTERÍSTIQUES
No tindre ànim de lucre significa que no es poden repartir els beneficis o excedents econòmics anuals entre els socis, per tant, sí que es pot:
Lògicament, aquests excedents hauran de reinvertir-se en el compliment dels fins de l'associació.
Òrgans d'una associació
Els òrgans d'una associació han de ser, almenys, segons s'estableix en l'Art. 11 de la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'Associació, els següents:
ASSEMBLEA GENERAL
És l'òrgan on resideix la sobirania de l'associació i està formada per tots els socis/es. Les seues característiques fonamentals són:
Tot això sempre que els Estatuts no continguen previsió expressa en aquesta matèria.
JUNTA DIRECTIVA
L'òrgan de representació, que normalment s’anomena Junta Directiva, és l'encarregat de gestionar l'associació entre assemblees, i les seues facultats s'estendran, amb caràcter general, a tots els actes propis de les finalitats de l'associació, sempre que no requerisquen, conforme als Estatuts autorització expressa de l'Assemblea General.
El seu funcionament dependrà del que establisquen els Estatuts, sempre que no contradiguen l'article 11 de la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'Associació:
'....4. Existirà un òrgan de representació que gestione i represente els interessos de l'associació, d'acord amb les disposicions i directives de l'Assemblea General. Només podran formar part de l'òrgan de representació els associats/des
Per a ser membre dels òrgans de representació d'una associació, sense perjudici Del que establisquen els seus respectius estatuts, seran requisits indispensables: ser major d'edat, estar en ple ús dels drets civils i no estar incurs en els motius d'incompatibilitat establits en la legislació vigent.'
D'altra banda, un dels grans canvis que va incorporar la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març reguladora del Dret d'Associació en el seu article 11 és que permet que els membres de l'òrgan de representació puguen rebre retribucions en funció del seu càrrec, sempre que es faça constar en els estatuts i en els comptes anuals aprovats en l'Assemblea.
FUNCIONAMENT D'UNA ASSOCIACIÓ
Una vegada creada l'Associació, registrada la seua Acta Fundacional i els seus estatuts, l'associació haurà de portar al dia el LLIBRE D'ACTES, el LLIBRE DE SOCIS i els LLIBRES DE COMPTABILITAT, que es legalitzen en el Registre Mercantil corresponent (o davant notari).
Els llibres es poden comprar en les papereries i ja venen preparats per a poder ser legalitzats en el registre. No obstant això, també és possible portar aquests llibres ajudant-nos de l'ordinador. Per a això, haurem de legalitzar fulls solts amb numeració correlativa en el registre i utilitzar, posteriorment, aquests fulls per a imprimir els llibres a través de la impressora.
En el cas del Registre Mercantil, es podran portar, indistintament, llibres enquadernats o fulls solts, numerats correlativament, fins a un màxim de 500 per llibre.
Aquests llibres recullen les dades fonamentals de la vida de l'associació, i són el referent legal davant tercers i davant els mateixos socis, dels acords, composició, origen i destinació dels recursos econòmics de l'associació, d'ací la importància de tindre'ls al dia.
LLIBRE D'ACTES
Es tracta d'un llibre de fulls numerats, on es recolliran les sessions dels òrgans de govern de l'Associació, amb especial referència als acords adoptats. La seua ordenació en el Llibre serà cronològica, i en cas que deixàrem alguna fulla o part d'ella, sense escriure, l'anul·larem per a evitar anotacions que no responguen al desenvolupament de les sessions.
Les dades que haurà de contindre cada acta són els següents:
Les actes s'han de recollir durant el desenvolupament de les sessions i presentar-se en la següent reunió de l'òrgan en qüestió per a la seua aprovació, per la qual cosa, normalment, el primer punt de l'ordre del dia consisteix en la lectura i aprovació de l'acta de la reunió anterior.
LLIBRE DE SOCIS
El Llibre de Socis és un registre de les altes i baixes de socis que es van produint en l'associació. En el format que venen les papereries, consta d'una sèrie de columnes per a recollir les dades del soci, les dates d'alta i baixa, el nombre de socis, etc. Cada soci ocuparà una fila.
El Llibre de Socis és un registre de les altes i baixes de socis que es van produint en l'associació. En el format que venen les papereries, consta d'una sèrie de columnes per a recollir les dades del soci, les dates d'alta i baixa, el nombre de socis, etc. Cada soci ocuparà una fila.
LLIBRES DE CONTABILITAT
Una associació està obligada a portar una comptabilitat que permeta obtindre la imatge fidel del patrimoni, del resultat i de la situació financera de l'entitat i les activitats realitzades, així com efectuar un inventari dels seus béns.
Aquestes obligacions comptables podem concretar-les en la necessitat de realitzar els següents documents:
Cal tindre en compte que en el cas d'aplicar la Llei 49/2002 estarem obligats a portar la comptabilitat adaptada al Pla General Comptable i la seua adaptació sectorial a les entitats sense finalitat lucrativa, i en el cas de realitzar activitats econòmiques caldria aplicar les obligacions comptables previstes en la legislació mercantil.
D'altra banda, hem de conéixer les obligacions fiscals, ja que no hem de caure en l'error de pensar que per ser entitats sense ànim de lucre no hem de rendir comptes a la Hisenda Pública.
La fiscalitat és una matèria complexa i, a més, amb constants canvis normatius, però hem d'assumir que existeix i que, per tant, hem de conéixer-la i aplicar-la.
En general, i depenent de la mena d'activitats que desenvolupem, les obligacions fiscals que haurem de conéixer són, bàsicament, les següents:
L'IMPOST DE SOCIETATS
Què és l'Impost de societats?
Podríem dir que és una espècie de 'declaració de la renda' de la nostra associació on hem de reflectir tots els nostres ingressos i totes les nostres despeses i, en el seu cas, pagar l'impost corresponent sobre el benefici obtingut.
Quin tipus d'ingressos estan exempts de l'Impost de societats?
Hisenda 'ens permet' obtindre uns certs tipus d'ingressos sense haver de declarar-los, són les anomenades rendes exemptes, que bàsicament, són les següents:
ASSEGURANÇA DE RESPONSABILITAT CIVIL O D'ACCIDENTS
Sí, l'associació ha de tindre segur. El segur dependrà de molts factors: si tenim un local o no, del tipus d'activitats que realitzem, si tenim voluntaris, etc.
INVENTARI DE BÉNS
En l'inventari de béns de l'associació tracta de recollir en un document els “béns mobles no fungibles”, és a dir, allò que pot ser transportat sense grans dificultats i no pateix un desgast substancial en cada ús. Normalment, s'exclouen aquells béns de xicotet valor econòmic com a bolígrafs, folis o grapadores.
És aconsellable anotar la data d'adquisició i conservar les factures d'aquests.
Es considera tipus de béns mobles inventariables:
Drets i deures
Cerca i troba totes les Associacions
Categoria
Si vols més informació pots descarregarte el Cens de les Associacions de Benissa apretant ací.
Plaça Portal, 1, 03720 Benissa (Alicante)